Yıkıcı İnovasyon Nedir? Yıkıcı İnovasyon Örnekleri
Ekim 26, 2022

Yıkıcı İnovasyon Nedir? Yıkıcı İnovasyon Örnekleri

Sürekli artan bir hızla yeni ürün ve hizmetlerin piyasaya sürüldüğü sonsuz seçenekler dünyasında mevcut teknolojilerin üzerine yeni yaklaşımlar kolayca inşa edilebiliyor. Her sektör bu yeni yaklaşımlardan öyle ya da böyle etkileniyor. Hatta bu etki öyle bir noktaya varıyor ki her sektör kendine has yıkıcı inovasyon yaşıyor.

Yıkıcı İnovasyon Nedir?

Yıkıcı inovasyon, mevcut bir pazarı tamamen bozan ve yeni bir pazar segmenti yaratan bir ürün veya hizmeti ifade eder. Yıkıcı inovasyonun anahtarı, mevcut işletim modelini değiştirecek ve yenisinin ortaya çıkmasını sağlayacak doğru koşulları yaratma yeteneğine sahip olmaktır. 

Yıkıcı inovasyon sektörde bilinçli tercihler yapmayı ve kararlar almayı gerektirir. Yerleşik sektör liderlerinin yerini almanızı sağlayan bu sistem, etkili bir pazar lideri olmanızı sağlayan bir iş stratejisidir. Daha önce gözden kaçırılmış olan bölümlere odaklanmak mevcut bir sektörü sarsabilir.

Yıkıcı inovasyonun özellikleri bu şekilde sıralanabilir:

  • Yüksek riskler içerir.
  • Mevcut pazarı ya tamamen bozar ya da bu pazarda yeni bir alan yaratır.
  • Satış ile ilgili tüm bilgileri temelden değiştirir.
  • Yeni bir teknolojiyi veya iş modelini içerir.
  • Başlangıçta yavaş bir büyüme eğrisine sahip olsa da sonrasında katlanarak hızlı bir şekilde büyüme gösterir.

 

Yıkıcı İnovasyon ve Yerleşik Şirket İkilemi

Yıkıcı inovasyon pazara ilk girdiğinde yalnızca küçük ve genellikle çok karlı olmayan bir müşteri segmentine hitap eder. Yerleşik kuruluşlar ise daha talepkâr, yüksek kârlı müşterilere hizmet vermeye odaklanır. Örneğin, tüketiciler yeni bir telefon alırken genellikle aşina oldukları bir markayı satın alırlar. Yeni girişimciler telefonlarında daha ileri bir teknoloji kullanıyor olsa da, çoğunluk yerleşik satıcıya güvenir.

Yıkıcı inovasyon devreye girdiğinde yerleşik şirketler, rekabete cevap vermek için yeni konsept veya teknoloji uygulamalarına geçer. Ancak bu durumlarda genellikle çok geç kalınmış olunur. Çünkü yeni rekabete yalnızca yeni teknolojiyle yanıt vermek çoğu zaman yeterli değildir. Ek olarak, ürün geliştirme zaman alır ve birden fazla deneme gerektirir. Bu da, yeni şirkete yetişmeyi zorlaştırır.

Yıkıcı İnovasyon Örnekleri

Yıkıcı inovasyonu pratikte anlamanın en iyi yollarından biri, son yıllarda endüstrileri dönüştüren yıkıcı teknolojilerin ve iş modellerinin gerçek hayattaki örneklerine bakmaktan geçer. Çünkü çığır açan bazı yenilikler, endüstrilerde kuralları yeniden yazar. İşte birkaç yıkıcı inovasyon örneği.

yıllara göre iphone satışları

 

 

Geleneksel Cep Telefonlarından Akıllı Telefonlara

Yıkıcı inovasyon örnekleri içerisinde en bilineni geleneksel cep telefonlarının sonunu getiren akıllı telefonlardır. Bu ürün kategorisinde en dikkat çekeni iPhone eski pazar lideri olan Nokia’nın çöküşüne yol açmasıydı. iPhone’un ilk başarısı çekici ürün özellikleridir. Bu özellikler kısa bir süre sonra PC’lerin yerini almaya ve tüm endüstriye hızla yayılmaya başladı. Sonuç olarak, bu başarılı yeni iş modeli de iPhone’un popülaritesini ve satışlarını artırdı.

netflix dvd kiralama

 

 

 

DVD Kiralamadan İsteğe Bağlı Film Akış Hizmetlerine

Uzun yıllar boyunca pazar lideri olan kiralama hizmetleri Netflix’in piyasaya girmesiyle eski önemlerini kaybetti. Kiralama hizmetleri kapanırken Netflix gibi pek çok platform piyasa değerini yükseltmeye devam ediyor. Bu hizmetlerin varlığı ek olarak geleneksel televizyonu da etkiliyor. Çünkü günümüzün mobil insanı günlük programları takip etmek yerine, istediği bir zamanda istediği diziyi, filmi izlemeyi tercih ediyor. Eskiden insanlar film kiralamak ve iade etmek için mağazaya gitmek zorundayken, artık evlerinden çıkmadan çeşitli filmlere ve dizilere aylık sabit abonelik ücreti ile erişebilmekteler.

 

 

 

 

İmalat Endüstrisinden 3D Yazıcılara

3D yazıcı teknolojisi öyle bir noktaya vardı ki evlerden, vücut parçalarına kadar pek çok şey üretilebiliyor. İlk bakışta, yıkıcı bir teknoloji gibi görünmese de bu alandaki teknolojik ilerlemeler 3D yazıcıları imalat sektörüne iyi bir alternatif olmaya aday.

Yıkıcı İnovasyon Nasıl Hayata Geçirilir?

Yıkıcı inovasyon için temelde farklı bir bakış açısına ve yaklaşıma ihtiyaç vardır. Endüstri kurallarını doğru okuyabilmek için farklı yeteneklere ve insanların fikrinizi gerçekten önemsemesini sağlamak için uygun zamanlamaya ihtiyacınız olduğunu unutmamalısınız. Yıkıcı bir inovasyon yaratmak için çevik olmanız ve risk almayı benimsemeniz gerekir. Yıkıcı inovasyona hazırlık aşamasında yapmanız gerekenleri aşağıda bulabilirsiniz:

  • Eğer mevcut bir işi yönetiyorsanız yeni trendleri gözlemlemelisiniz. İşinizde başarılı olabilirsiniz ancak bu başarı sizi rehavete sürüklememelidir. Kendinizden çok emin olmanız ve başkalarının da başarılı olabileceği gerçeğini görmezden gelmeniz yenilik sürecinde kör olmanın kesin bir yoludur. Bu nedenle pazara yeni girenleri takip etmek ve farklı ne yaptıklarını anlamak dikkate değerdir.
  • Müşterilerinizi dinlemelisiniz. Değişime ayak uydurmak için doğru soruları sormak ve müşteriyi merkezde tutmak önemlidir. Bu sayede müşterilerin ihtiyaçlarını ve gerçekte ne istediklerini doğru şekilde belirleyebilirsiniz.
  • Teknoloji birçok şeyi mümkün kılar. Teknolojiden geri kalmamalı ve yenilikleri takip etmelisiniz. Aynı zamanda bu yeniliklerden iş modelinize uyarlanabilir olanları kullanmaya başlamalısınız.
  • İş modelinizde inovasyon yaratmalısınız. Bu aşamada stratejik yönetim süreçlerini kullanmalısınız.
  • Sabırlı olmalısınız. Yıkıcı inovasyonlar bir gecede büyük sıçramalar yapmanıza imkân vermez. Yukarıdaki örneklerde görüldüğü gibi hiçbir şirket başlangıçta başarıyı yakalayamadı; siz de küçük ve kademeli ilerlemelere hazırlıklı olmalısınız.
  • Yolunuz boyunca bir dizi engelle karşılaşmanız muhtemeldir. Bu aşamada cesaretinizi kırmamanız ve bu zorlukları yeni şeyleri öğrenme fırsatı olarak görmeniz önemlidir.
  • Ne istediğinize dair net bir resme sahip olmalısınız. Sizi hedeflediğiniz yöne götürecek somut bir yol haritanızın olması, doğru adımlar atmanıza yardım eder.

Sonuç olarak, yıkıcı inovasyon için bahsedilen markalar gibi tüm dünyayı etkilemeniz gerekmese de kalabalığın arasından sıyrılmanın benzersiz bir yolunu bulmanız gerekir.

Konu Hakkında

İlgili Yazılar