Hibrit Çalışma Modeli Nedir?
Ocak 1, 2023

Hibrit Çalışma Modeli Nedir?

Hibrit çalışma, ev ve işyerinde çalışmanın ideal bir kombinasyonu olduğundan hem işveren hem de çalışan açısından oldukça verimli bir iş modelidir. Ancak işletmenizde başarılı bir hibrit çalışma sistemi kurabilmeniz için çalışma saatlerinin düzenlenmesi, izinlerin yeniden belirlenmesi ve işlerin çalışanlara göre ayarlanması gibi yapılması gereken çok şey vardır. Öncelikle hibrit çalışma için net bir politikanız olmalıdır. Bu nedenle her çalışma şeklinde olduğu gibi hibrit çalışmanın da avantajları ve dezavantajları olabilir. Hibrit çalışma modelini şirketinize entegre etmek ve avantajlarından faydalanmak ise tamamen sizin elinizdedir.

Hibrit çalışma sisteminin oldukça popüler olmasının temel nedenlerinden biri çalışan verimliliğini artırmasıdır. Pandemi döneminden önce çalışanlarının evden çalışması konusunda endişeleri olan şirketler dahi bu çalışma modelini benimsemeye başladı. Çünkü hibrit çalışma daha iyi bir iş-yaşam dengesi, daha az stres, daha fazla üretkenlik ve katılım, daha düşük ofis maliyetleri gibi hem çalışanlar hem de şirketler için önemli faydalar sağlıyor. Gelin eksileri ve artılarıyla hibrit çalışma modelini birlikte inceleyelim.

Hibrit Çalışma Modeli Nasıl Bir Düzenlemedir?

Hibrit çalışma modeli, işinizi yaptığınız yeri esnetebileceğiniz ve sadece ofis değil, ev, sanal ofis ve kiralık ofisler dahil hemen her yerde çalışabileceğiniz anlamına gelir. Hibrit çalışma ile işin yeri değil, işin türü, faaliyetin amacı, başkalarıyla temas derecesi ve çalışanların ve müşterilerin kişisel tercihleri ​​ön plandadır. Hibrit çalışma modelinde çalışanlar, ayın ya da haftanın belirli günlerinde evden ve ofisten çalışabilirler. Bu da şirketlerin çalışma şekli için oldukça iyi bir düzenleme olarak görülebilir. Çünkü monoton çalışma şekilleri üretkenliğin azalmasının başlıca nedenlerinden biridir. Çalışanların bir döngünün içine hapsolması ve zorunlu hissetmesi verimliliğin azalmasına neden olur. 

Hibrit Çalışma Modelleri

Hibrit çalışma sisteminin belirli bir çizelgesi yoktur. Bu nedenle her şirket, sektörüne, işleyişe ve çalışanlarına göre kendi hibrit çalışma modelini belirlemesi gerekir. Bazı şirketler çalışanlarını haftanın en az 3 günü ofiste görmek isterken bazıları tamamen ofisten ya da evden çalışma şeklini uygun bulur. Bu nedenle hibrit çalışma modelini şirket özelinde değerlendirmek ve işveren-çalışan dengesini koruyarak en doğru çalışma şekline karar vermek gerekir. Tabii ki hibrit çalışma modeli her sektör için geçerli değildir. Örneğin, perakende satış, üretim ya da konaklama gibi hizmet alanlarında bu çalışma biçimi mümkün olmaz. Ancak “bilgi çalışanları” olarak adlandırılan ofis çalışanları hibrit çalışma sistemi için son derece uygundur. Pek çok şirket sanal ofis ortamlarında toplantı ve çalışmalarını sürdürebildiği için iş akışında problem yaşanmaz. Bu da bu tür şirketleri hibrit çalışmanın odağına taşır.

Merkezi olmayan kuruluşlar, çalışanlarını farklı ofislerde çalıştırmayı uygun görür ve bu sisteme kombine hibrit çalışma sistemi denir. Öte yandan kısmen uzak kısmen ofis çalışması ise tam olarak hibrit çalışmanın karşılığıdır. Çünkü ilk hibrit çalışma modeli bu şekilde ortaya çıkmış ve çalışanlara mola verebilecekleri özgür alanlar yaratılmıştır. Bir şirkette aynı zamanda tamamen evden ve tamamen ofisten çalışanlar varsa şirket yine hibrit çalışma sistemi uyguluyor demektir. Çünkü çalışana göre ayarlanan çalışma sistemi her zaman hibrit ve uyarlanabilir sistemdir.

Hibrit Çalışma Modelinin Faydaları 

Hibrit çalışma modeli, şirket ve çalışan açısından oldukça çeşitli faydalar sağlar. Çalışanın gelişimi kadar şirketin geleceği de hibrit çalışma modeli ile yeniden şekillenebilir. Hibrit çalışma modelinin öne çıkan avantajlarını ise şöyle sıralayabiliriz:

  • Daha az seyahat süresi sağlar, çünkü her zaman ofiste çalışmak zorunlu değildir.
  • Hem işveren hem de çalışan olarak iş-yaşam dengesinde olumlu sonuçlar almanıza yardımcı olur.
  • Ofis ya da kalabalık yerlerde çalışmaya uygun olmayanlar için motivasyonu artıran ev çalışmalarına olanak tanır.
  • Çalışanlar arasında görev dağılımı daha iyi yapılabilir ve bu süreçte performans değerlendirmeleri de daha net sonuçlar verir.
  • Esnek çalışma saatleri sayesinde her alan için profesyonel çalışanlarla iş birliği yapmanızı sağlar. Bu da şirket verimliliğini artırır.

Hibrit çalışma modeli belirli bir süreç sonunda pek çok şirkete uyarlanabilecek bir sistem olabilir diye düşünüyorum. Ancak bu konuda bir dijital iletişim sistemi, kolay erişilebilir BT desteği ve iş teslim tarihlerinde netlik de şart. Periyodik olarak yapılan toplantılar ise iş süreçlerinin kontrolünü elinizde tutmanıza yardımcı olabilir ve hibrit çalışma sisteminden memnun kalmanızı sağlayabilir.

Konu Hakkında

İlgili Yazılar